دوشنبه ؛ 26 شهريور 1403

ترور پیشدستانه؛ رهبران حماس همچنان در دایره خطر

برخلاف تصور سران رژیم صهیونیستی نهال مقاومت فلسطین با ترور شخصیت‌های برجسته‌ای مانند شهید هنیه خشک نخواهد شد و رهبران این جنبش با استفاده از تجارب گذشته، همه حفره‌های نفوذی دشمن در قلب مقاومت را بسته و آنرا وادار به تسلیم خواهند کرد.
کد خبر : 16975

تبیین:

بر کسی پوشیده نیست که شکل جنگ‌های امروزین صرفاً نظامی نیست و جنبه‌های پیدا و پنهان دیگری نیز دارد که یکی از مهمترین آنها جنگ جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات به ویژه از ابزارهای الکترونیکی و فناوری‌های پیشرفته است که به توسعه بانک اطلاعاتی از مراکز حساس، توانمندی‌های لجستیکی، تحرکات نیروهای دشمن و ... کمک می‌کند تا در هر گونه درگیری برای ضربه زدن به طرف مقابل از آنها بهره گیرند.

این داده‌ها و اطلاعات جمع‌آوری‌شده به نوعی چشم و گوش رهبری نظامی و سیاسی در تصمیم‌گیری‌های حیاتی، اعم از استراتژیک و تاکتیکی، به‌ویژه در زمینه نظامی محسوب می‌شوند و این مسئله در جنگ اخیر غزه بین جنبش حماس و رژیم صهیونیستی بیش از هر زمان دیگری از سوی صهیونیستها بکار گرفته شده است.

جاسوسی یکی از باورهای ثابت در اندیشه یهود و به طور کلی ذهن صهیونیستی است که برای تحقق خواسته‌ها و رسیدن به اهداف اشغالگری خود از آن استفاده می‌کند.

رژیم صهیونیستی همزمان با حمله به نوار غزه و کرانه باختری و توسعه شهرک‌سازی‌ها، از شیوه ترور هم برای مقابله با فلسطینیان استفاده می‌کند و یکی از الزامات عملیات‌های ترور فعالیت‌های جاسوسی و کسب اطلاعات سرّی است.

در ترور اخیر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، نیز درز اطلاعاتی موضوعی بوده که یکی از بیشترین پرسش‌ها درباره چگونگی انجام این ترور مطرح می‌شود. 

 

نفوذ موساد تا قلب تیم حفاظتی خالد مشعل

باتوجه به اینکه در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌های زیادی درباره انتخاب «خالد مشعل» به عنوان رئیس دفتر سیاسی جدید حماس انجام شده است، نگرانی‌ها نسبت به نفوذ جاسوسان سرویسهای اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در حلقه نزدیکان رهبران مقاومت افزایش یافته است. این مسئله پس از دیدار هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه با خالد مشعل در مراسم تشییع جنازه هنیه در دوحه، بیش از پیش از سوی رسانه‌ها و تحلیلگران مطرح می‌شود. 

در این رابطه، تحلیلگران سیاسی ترکیه معتقدند که با توجه به مجاورت مرزی ایران و ترکیه و شباهت مواضع آنان در حمایت از مبارزین فلسطین، لازم است تدابیر هوشمندانه‌ای در برابر حملات احتمالی صهیونیست‌ها اتخاذ شود.

کارشناسان امنیتی در آنکارا و استانبول، از رویدادهای چند ماه اخیر مثال آورده و می‌گویند، افسران اطلاعاتی رژیم صهیونیستی با توزیع پول و انجام عملیات نفوذ، تا قلب تیم حفاظتی خالد مشعل در استانبول نفوذ کرده و برخی از کارمندان ترکیه‌ای مرتبط با مجروحین غزه را هم به عنوان مزدور اطلاعاتی به کار گرفته‌اند. به همین دلیل باید با هوشیاری بیشتری برای مقابله با تهدیدات احتمالی آماده شد.

روزنامه‌های نزدیک به دولت ترکیه نیز اطلاعات دقیقی درباره شیوه فعالیت عوامل موساد منتشر کردند که نشان می‌دهد این سازمان جاسوسی، با استفاده از مزدورانی با ملیت فلسطینی، لبنانی و سوری، هم به دنبال کسب اطلاعات و هم به دنبال ضربه زدن به مبارزین فلسطینی بودند.

رهبران حماس به دلیل روابط دوستانه با ترکیه، به این کشور رفت و آمدهای زیادی داشته‌اند، لذا جاسوسان موساد در ترکیه بیشتر فعال هستند و تاکنون دهها نفر از این افراد توسط نیروهای امنیتی دستگیر شده‌اند. خطوط تلفن همراه شناسایی شده، شماره‌هایی هستند که موساد برای برقراری ارتباط با آنها استفاده کرده و از طریق اپلیکیشن‌های تلگرام و واتس‌آپ هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌اند.

لازم به ذکر است که بر اساس برخی ادعاها درباره جزئیات منتشر شده از نحوه ترور اسماعیل هنیه، محافظ او در شب ترور از واتس‌آپ برای برقراری ارتباط استفاده کرده و همین اقدام سبب شده تا صهیونیست‌ها از طریق سیستم مکان‌یابی «چی پی اس» محل اسکان هنیه را کشف کنند.

در حال حاضر، بسیاری از پیام‌رسانها و شبکه‌های اجتماعی تحت کنترل سازمان‌های جاسوسی غربی و صهیونیستی قرار دارند که اطلاعات شخصی کاربران را جمع‌آوری و در صورت لزوم علیه آنها استفاده می‌کنند. بنابراین، رهبران مقاومت که در لیست ترورهای موساد قرار دارند، باید در نحوه استفاده از این اپلیکیشن‌ها رسانه‌ها محتاط‌‌ تر عمل کنند که ردی از خود برجای نگذارند.

در زمان جنگ هر گونه اطلاعاتی هر چقدر هم کوچک باشد، می‌تواند توسط دشمن مورد بهره‌برداری سنگینی قرار بگیرد و به از بین بردن پایگاه‌های انسانی و نظامی، منابع و موارد دیگر حریف کمک کند. این همان چیزی است که دشمن اسرائیلی و نهادهای اطلاعاتی آن، به‌ویژه گروه‌های فناوری، دائماً روی آن کار می‌کنند تا همه اطلاعات موجود در فضای مجازی و ارتباطاتی به‌ویژه در عرصه جغرافیایی جنگ را جمع‌آوری کنند و رهبران مقاومت بیش از دیگران در کانون توجه این سرویس‌های جاسوسی قرار دارند.

خالد مشعل یکی از اولین رهبران حماس بود که در سال 1997 در اردن، طعم ترور رژیم صهیونیستی را چشید ولی از این جنایت جان سالم به در برد و در صورتی که برای دومین بار به ریاست حماس برگزیده شود، بیش از هر زمان دیگری در رصد سرویسهای جاسوسی رژیم صهیونیستی قرار خواهد گرفت.

روایتهای زیادی در این مورد وجود دارد که رژیم صهیونیستی حتی با نفوذ به تلفن همراه افراد نزدیک به دوستان و خانواده‌ رهبران مقاومت، اطلاعات دقیق مخفیگاه این فرماندهان را کشف و ضبط کرده است. بنابراین، رهبران مقاومت و نزدیکان آنها بعد از این از رصد سرویس اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در امان نخواهند بود و لازم است تا همه پروتکل‌ها امنیتی را در بالاترین سطح رعایت کنند.

از اینرو، رهبران فلسطینی برای اینکه از تیررس ترورهای دشمن اشغالگر در امان باشند، باید سطح وسواس امنیتی در انتخاب حلقه نزدیکانشان را بالا برده و از سیستم‌هایی که به راحتی قابل ردیابی و شنود هستند استفاده نکند.

 

استفاده از تجربه موفق مقاومت در غزه

اگرچه سرویسهای اطلاعاتی اسرائیل در بسیاری از سیستم‌های فناوری ارتباطات نفوذ کرده‌اند اما نیروهای مقاومت در غزه کارنامه موفقی در شگردهای علیات ضدجاسوسی به ثبت رسانده‌اند که نمونه عیان آن شوکه کردن رژیم در ماجرای عملیات طوفان الاقصی بود. در دوران جنگ نیز شاخه نظامی مقاومت به خوبی توانسته در جنگ اطلاعاتی صهیونیست‌ها را ناکام بگذارد و زیر چشمان نظارتی شبانه روزی رژیم هم مانع لو رفتن جای اسرای صهیونیست شود و هم به انجام عملیات‌های موفق نظامی دست بزند.

اطلاعاتی که فرماندهان مقاومت غزه از روشهای مورد استفاده رژیم صهیونیستی برای جاسوسی در غزه پرده‌برداری کرده‌اند، نشان می‌دهد که تل‌آویو برای ضربه زدن به نیروهای مقاومت به تکنولوژی‌های به روز دنیا متوسل شده تا ارتباط میان آن و مزدورانش را آسان کند. تکنیک جدیدی که مزدور را هنگام استفاده از دستگاه پوشش می‌دهد تا در صورت افتادن این دستگاه به دست مقاومت، این دستگاه هیچ نشانه یا مدرکی از ارتباط قبلی با افسر شاباک را ثبت نکند.

آنگونه که منابع وابسته به حماس گزارش دادند، تکنیک جدید صهیونیستها عبارت از تراشه مشابه تراشه تلفن همراه است که یکبار در دستگاه تلفن همراه استفاده می‌شود و پس از برنامه‌ریزی روی دستگاه از بین می‌رود و این سیستم فعال شده و آماده دریافت ارتباطات افسران می‌شود، بدون اینکه تراشه‌ای در داخل آن باشد. این تکنیک جدید بسیار عالی است به طوری که اگر تلفن همراه به دست فردی غیر از جاسوس هم بیفتد، شکی برجای نمی‌گذارد.

با وجود استفاده از این سطح از تکنولوژی، کشف روشهای جاسوسی اسرائیل در غزه، یک پیروزی بزرگ برای مقاومت به شمار می‌رود و نشان می‌دهد که حماس گام به گام با تکنیک‌های پیشرفته اشغالگران حرکت کرده و توان خنثی‌سازی آنها را دارد.

 

اقدام پشگیرانه از سوی تل‌آویو

یکی از دلایلی که ترور رهبران ارشد مقاومت را در روزهای آینده محتمل می‌کند، ترس و نگرانی سران صهیونیستی از نوع واکنش ایران است. پس از ترور هنیه، سران تل‌آویو به این قطعیت رسیده‌اند که ایران و حزب‌الله طی روزهای آینده عملیات گسترده‌ای انجام خواهند داد و به همین دلیل احتمال دارد که نتانیاهو پیش‌دستی کرده و دست به ماجراجویی مجدد بزند و در اجرای این سناریو حمایت اکثریت را در داخل سرزمینهای اشغالی دارد.

در نظرسنجی‌ که اخیرا از سوی شبکه 14 رژیم صهیونیستی انجام شده است،64 درصد صهیونیستها گفته‌اند که ارتش باید اقدامات پیشگیرانه علیه ایران و گروههای مقاومت انجام دهد تا حجم تهدیدات علیه امنیت شهروندان را به حداقل برساند.

بنابراین، دور از انتظار نیست که نتانیاهو دوباره دست به انتحار زده و برخی از فرماندهان مقاومت در لبنان و یا رهبران فلسطینی در خارج را ترور کنند و خالد مشعل نیز یکی از این گزینه‌ها می‌تواند باشد.

از اینرو، خالد مشعل و تیم حفاظتی او باید مراقب تحرکات دشمن باشند تا غافلگیر نشوند، زیرا دولت تندرو نتانیاهو که در غزه شکست خورده و از همه جبهه‌ها آماج حملات مقاومت قرار گرفته است، اخیرا روی ترور رهبران مقاومت متمرکز شده تا آنرا به عنوان دستاورد برای شهروندان و منتقدان داخلی اعلام کند.

تندروهای اسرائیل تصور می‌کنند با حذف رهبران حماس، این جننبش تضعیف خواهد شد و به راحتی می‌توانند غزه را اشغال کنند اما تجربه نشان داده هر وقت یکی از رهبران ترور شده، فرد دیگری جای آنرا گرفته و مسیر مبارزه با اشغالگران را با قدرت بیشتر ادامه داده است. 

 ترور فرماندهان توسط رژیم اشغالگر، مقاومت را تضعیف نمی‌کند بلکه به دلیل حمایت مردمی از آنرا افزایش می دهد، اما این مقاومت همچنان به ذهن‌های بزرگ و چارچوبی سازمان یافته و دقیق‌تر نیاز دارد تا آنها را به گونه‌ای هدایت کند که تداوم مقاومت را تضمین و به راهی هدایتگر برای زندگی فلسطینیان تبدیل کند تا بتوانند در جنگ ترکیبی دشمن پیروز میدان شوند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات